Datapolitik

Breum Advokatfirma ApS’ datapolitik

Breum Advokatfirma ApS er underlagt persondataloven/databeskyttelsesloven og persondataforordningen, hvilket bl.a. betyder, at vi er forpligtet til at oplyse dig om, hvilke af dine personoplysninger vi behandler, samt hvilke rettigheder du har i forbindelse hermed.

1. Dataansvarlig

Breum Advokatfirma ApS (herefter ”BREUM”), CVR-nr. 40 62 52 59, Bredgade 27, 1260 København K, telefonnr. 30 28 77 47, e-mail pb@breumadvokatfirma.dk, er dataansvarlig.

2. Personoplysninger og formål

I forbindelse med BREUMs bistand i din sag eller dit samarbejde med advokatfirmaet, har BREUM brug for, i nødvendigt omfang, at behandle og opbevare følgende kategorier af oplysninger:

  • Navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer
  • Personnummer
  • Kontonummer
  • Kopi af sygesikringsbevis, kørekort eller andet billede-ID
  • Helbredsoplysninger
  • Billeder
  • Økonomiske oplysninger
  • Eventuelle oplysninger om strafbare forhold
  • Følsomme personoplysninger, herunder oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering

Alle oplysninger bliver behandlet fortroligt i overensstemmelse med de advokatetiske regler, retsplejeloven, persondataloven/databeskyttelsesloven og persondataforordningen.

BREUMs behandlingsgrundlag udspringer af både den legitime interesse, jfr. artikel 6, (1) (f) i persondataforordningen, som advokatfirmaet har i at behandle og opbevare klientdata, samt nødvendigheden heraf for at kunne behandle din sag.

Derudover udspringer behandlingsgrundlaget af, at BREUM, i forbindelse hvidvaskloven, er forpligtet til at indsamle og opbevare sygesikringsbevis og pas, kørekort eller andet billede-ID, jfr. artikel 6 (1) (c) i persondataforordningen.

BREUM kan endvidere behandle oplysninger om CPR-nr., når der er behov for at sikre en entydig identifikation af dig, eller såfremt behandlingen kræves i forbindelse med kommunikation med en offentlig myndighed, jf. databeskyttelseslovens regler om behandling af CPR-nr.

I det omfang det er nødvendigt i forbindelse med behandling af din sag, samt i forbindelse med varetagelse af dine interesser, vil BREUM behandle oplysninger om strafbare forhold, jf. databeskyttelseslovens regler om behandling af strafbare forhold.

BREUM kan i nødvendigt omfang behandle følsomme oplysninger, når behandlingen sker for at fastlægge eller forsvare et retskrav, jf. artikel 9, (2) (f) i persondataforordningen.

Såfremt du indgår i et samarbejde med BREUM, har virksomheden en legitim interesse, jfr. artikel 6 (1) (f) i persondataforordningen, i, at behandle nødvendige personoplysninger om dig.

3. Modtagere og behandlere af personoplysninger

Dine personoplysninger behandles udelukkende af BREUM, medmindre anden brug følger af henvendelsens natur eller opgavens art.

Dine oplysninger vil, i nødvendigt omfang, eksempelvis blive videregivet til retten, øvrige offentlige myndigheder og sagens parter, i forbindelse med en eventuel retssag eller lignende. Dit CPR-nr. vil blive videregivet til tinglysningsretten i forbindelse med eventuel tinglysning samt, hvis relevant for din sag, til Erhvervsstyrelsen. I forbindelse med ejendomshandler vil dine oplysninger i nogle tilfælde blive videregivet til MinTinglysning v/Mette Andersen (CVR-nr. 40225765) med hvem BREUM har indgået en særskilt databehandleraftale.

BREUM kan videregive oplysninger om strafbare forhold, når videregivelsen sker til varetagelse af offentlige eller private interesser, herunder hensynet til dig selv, når hensynet til dine interesser klart overstiger hensynet til hemmeligholdelse.

Derudover kan dine personoplysninger blive videregivet til dit forsikringsselskab, såfremt BREUM skal søge om forsikringsdækning på dine vegne. Dine personoplysninger kan også blive videregivet til læger, såfremt der i forbindelse med sagen er behov herfor.

Dine personoplysninger kan også blive videregivet til BREUMs samarbejdspartnere og databehandlere, hvis videregivelsen er formålstjenligt eller nødvendigt for behandling af din sag.

4. Anvendelse af Sikker Mail-løsning

Alle medarbejdere hos BREUM anvender en Sikker Mail-løsning med end-to-end-kryptering. Løsningen anvendes ved enhver fremsendelse af fortrolige og følsomme personoplysninger. Fortrolige og følsomme personoplysninger anføres aldrig i emnefeltet, der ikke krypteres.

Såfremt modtageren af en krypteret e-mail ikke har mulighed for at læse denne, afgøres det konkret i hvert enkelt tilfælde, hvorledes fremsendelse kan ske på alternativ og betryggende vis.

5. Adgang til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning eller indsigelser

Du har mulighed for at få indsigt i, hvilke informationer BREUM har registreret om dig. Ønsker du det, udleverer advokatfirmaet en elektronisk kopi af de indsamlede oplysninger.

Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling. Du har derudover ret til at kræve registrerede personoplysninger om dig berigtiget eller slettet eller behandlingen heraf begrænset.

Såfremt du under sagens behandling, gør indsigelser mod BREUMs behandling af dine oplysninger, eller anmoder om sletning eller begrænsning af oplysninger, som er nødvendige for behandling af sagen, jf. punkt 2, vil BREUM ikke længere kunne behandle sagen. Sagen vil herefter blive afsluttet og afregnet.

Der kan efter persondataforordningen være konkrete situationer, hvor BREUM ikke er forpligtet til at efterkomme ovenstående rettigheder.

Hvis du ønsker (1) indsigt i, (2) berigtigelse eller sletning af de personoplysninger, som er registreret om dig hos BREUM, eller (3) begrænsning af behandling af de registrerede personoplysninger eller (4) har du andre indsigelser, skal du rette henvendelse til BREUM på enten pb@breumadvokatfirma.dk eller telefon 30 28 77 47.

6. Dataportabilitet

Du har i visse tilfælde ret til at få udleveret eller overført dine personoplysninger til en anden dataansvarlig.

7. Varighed og opbevaring

Personoplysningerne vil blive opbevaret forsvarligt i 5 år fra sagen er arkiveret. Dette er bl.a. for at undgå interessekonflikter samt med henblik på opfyldelse af bogføringsloven og hvidvaskloven.

I sager om skilsmisser og ægtepagter opbevares personoplysningerne elektronisk i 10 år.

8. Klage

Du har mulighed for at klage over behandlingen af personoplysninger. Klage indgives til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, dt@datatilsynet.dk.

Senest opdateret 1/1 2023.